Jumat, 01 April 2011

ANALISIS CERKAK


ANALISIS PENOKOHAN DALAM CERKAK
“Mibera Senajan Tanpa Swiwi”
Karya : Lestari
Dalam Majalah Joyo Boyo Edisi Ke 09 hal. : 16 – 17
Dan
“SULAH”
Karya : R. Djoko Rembang Kinanthi
Dalam Majalah Penjebar Semangat Edisi Ke 05 hal. : 23, 24, dan 43

Disusun Untuk Memenuhi Tugas UAS
Mata Kuliah Sastra Dareah
Analisis Penokohan Dalam Cerkak


“Mibera Senajan Tanpa Swiwi”
Karya : Lestari
Dalam Majalah Joyo Boyo Edisi ke 09 hal: 16 – 17
Minggu 1 November 2003


Tokoh Aku.
Tokoh Aku merupakan orang pertama dalam cerkak tersebut, karena disini tokoh aku selain bertugas sebagai tokoh utama, juga sebagai narator yang membawakan cerita.

Hal ini dibuktikan dalam kutipan berikut :

“Nirmala iku kancaku sing paling akeh critane. Aku kerep ngarep-arep surate, mergo yen crita neng surat barang critane ya sajak tenan-tenana ngana kae. Njalari aku ketagihan macara surate. Nanging surate seng keri iki njalari aku mbrebes mili.”

“Bojone Nirmala nggantheng, gedhe dhuwur, lan saka keluarga sudih. Nalika tak sallami, dheweke mung mesem.”

“Kuwi tekade Nirmala. Dheweke bakal jumangkah gagah ngadhepi apa wae sing bakal dumadi ing sahjroning uripe. Yen pancen duwe keputusan, dheweke ora gelem mundur. Kuwi pancen wis dadi sipate”

Selain itu tokoh Aku memiliki sifat yang perhatian dengan masa lalu atau suka mengingat-ingat sejarahnya.
Hal ini dibuktikan dalam kutipan berikut :

Surat patang lembar iku isih takcekeli. Mak nyut, aku terus kelingan nalika isih neng Surabaya, sakost-kostan karo Nirmala. Kelingan nalika bengi-bengi ora bisa turu, aku karo Nirmala mbukaki majalah-majalah kawak sing padha ilang sampule. Embuh majalah apa wae dhisik kae, aku wes lali.”

Dibuktikan lagi dalam paragraf lain sebagai berikut :

“Mbiyen aku lan nirmala ngguyu-ngguyu bareng maca crita kui, lan ndunga muga-muga sing kaya ngono iku aja nganti kedadeyan neng aku lan dheweke.”

Hal tiu juga dibuktikan di pagraf yang lain lagi, yaitu sebagai berikut :

“Tibakne kandane Nirmala ndhisik ana benere. Dheweke dadi manten dhisik, dene aku nganti seprene isih tetep ijen durung nemu jodho. Yo uwis lah, wong pancen….. Nanging sing tak getuni, geneya kok tembung-tembungku kok ya dadi kenyataan.”

Hal itu juga dibuktikan lwat kalimat berikut :

“Pancen bener kandhane Nirmala, ngenani aku sing biyen kerep banti-ganti pacqr. Dadi angel nemokake jodho. Soale terus nganggo pilah-pilih, pingin nemokake sing paling cocog. Ora wurung ya ngene iki dadine, nganti umure wes akeh, durung nemu sing dikarepake. Ora kok olehku wegah omah-omah merga mentingake karir, aku ya pengin duwe anak bojo lan keluarga seng bahagia. Nanging bojo kuwi diburua kaya ngapa, yen pancen durung wayahe ya ora bakal teka.”
“sakjane mono, senadyan tansah katon gumuyu, penampilanku apik lan karirku lumayan, nanging aku karep kesepen. Yen bengi tengan wengi aku rumangsa kijenan, atiku sedhih. Bacut-bacute ya njur nangis. Naging yen jenenge nasib kuwi, lha mbok eluh sepira wae sing diwutahake, ya ora bakal cukup.”

Selain itu tokoh Aku juga suka bercanda, dan canda-canda itu juga direspon baik oleh Nirmala.

Hal itu dibuktikan dalam kutipan sebagai berikut :

“ “Nir, nek awakmu ora ndang golek pacar, suk ya kaya crita kuwi lho!” aku meden-medeni Nirmala, merga nalika iku dheweke durung duwe pacar.”

“ “Hala… Wis ta, masiya aku durung duwe pacar, ning titenana ae. Suk mesthi dhisik aku lehe dadi manten!” Nirmala mantep banget.
“Durung karuwan!” aku ngengkel.”

“Wis ta, aja ngengkel. Kaya awakmu kuwi, kerep ganti pacar, dadine malah pilah-pilih terus. Malah ora bakal nemu-nemu joho. He….he….he…” Nirmala ngguya-ngguyu.”

Tokoh Aku juga memiliki sifat yang sangat perhatian. Terutama perhatian terhadap temannya yang bernama Nirmala, yaitu teman seperkuliahannya dulu yang sekarang sudah berpisah.
Dalam cerita ini dikisahkan Nirmala yang dulunya selalu mengejar karir sampai lupa pada dirinya sendiri, sehingga diusia yang seharusnya sudah menikah, Nirmala belum juga menikah , bahkan belum medapatkan pacar. Dan pada akhirnya orang tua Nirmala menjodohkannya dengan pemuda yang tidak dicintainya. Dengan berat hati Nirmala pun menerimanya demi kebahagiaan orang tuanya.

Hal itu dibuktikan pada kutipan berikut :

“titip kancaku, ya, khandaku. Banjur saiki surate Nirmala. Patang lembar, sawise wolung sasi dheweke ora kabar-kabar. Nyritakake anggone omah-omah. Ya marahi aku mesem-mesem, ya marahi aku mbrebes mili….”

Selain perhatian, tokoh Aku juga memiliki rasa kasihan terhadap Nirmala dengan kehidupannya yang sekarang, yang seakan-akan nirmala jadi pembantu dirumah suaminya,
Hal itu dibuktikan lewat kutipan berikut :

“Maca surate Nirmala sing nglawer dawa, marahi aku katut ing pangrasane. Kala-kala mesem, njengkerutake bathuk, lan leren miker, mbayangake kaya ngapa si Nirmala. Nirmala sing biyen kebak pengarep-arep, saiki jarene kaya klenting kuning. Ndina-ndina penggaweyane mung ana pawon. Esuk tangi turu wis uleng karo dandang-kuwali nganti bengi arep turu maneh. Kathik wong tuwane klebu wong sugih sing kuna, adang isih nganggo kayu neng pawonan. Mendahneya rupane si Nirmala, kena awu lan pega saben dina.”

Selain itu juga dapat dibuktikan dikutipan selanjutnya, yaitu :

“Nirmala….Nirmala….aku melu sedhih ngrasakake panandhenge. Aku ngerti dheweke, ngerti sipate, lan pepenginane dadi wong sing tansah merdika pikirane. Pengin menyang ngendi-endi lan weruh apa-apa, lha kok saiki presasat kaya dikunjara. Nanging sing jenenge omah-omah, mbok menawa pancen kudu ngono. Aku dhewe durung ngrti, wong durung ngalami.”

Tokoh aku juga kadang merasa heran dengan sikap nirmala yang sampai empat tahun menikah tapi dia belum juga mencintai suaminya.

Hal itu dapat dibuktikan lewat kutipan berikut :
“Nirmala iki jan aneh tenan, kok ana ana wae. Tersna iku rak ya bisa jalaran saka kulina. Mengko suwe-suwe rak ya teka dhewe seng jenenge rasa tresna kuwi”

Hal itu juga dibuktikan lagi lewat kutipan sebagai berikut :
“Ah, kok kebangeten si Nirmala olehe crita. Mendah ta nganti kaya ngono? Nganti ora duwe wektu kanggo awake dhewe? Ora kober ngembangake dhiri kanggo ngranggeh pepenginane?”

Tokoh Nirmala.
Dalam cerkak ini tokoh Nirmala merupakan tokoh antagonis, karena dia selalu menetang pendapat dari tokoh Aku, dan juga tokoh Nirmala ini adalah tokoh Sentral karena ini menceritakan tentang dia dan permasalahannya.
Berikut beberapa bukti dari tokoh Nirmala yang menentang pendapat tokoh Aku :

“Hala….. wis ta,  masiya durung duwe pacar, nanging titenana ae, suk mesthi dhisik aku lehe dadi manten!, nirmala mantep banget.”

“wista, ojo ngengkel. Kaya awakmu kuwi, karep ganti pacar, dadine malah pilah-pilih terus. Malah ora bakal nemu-nemu jodho. He…he…he…!”

Dalam cerkak ini Nirmala mempunyai sifat yang baik, dia berbakti kepada kedua orang tuanya, dan kokoh pada pendiriannya.

Hal itu tertuang dalam kalimat sebagai berikut :

“Nirmala seng ora tau pacaran nalika kuliah biyen, kesengsem olehe mburu karir nganti lali yen umure saya tambah. Kamangka wong tuane kepingin dheweke enggal omah-omah. Antarane kudu bekti marang wong tuwa lan ngeboti karir, mbingungake kancaku mau.”
“Emboh piye critane, let sedhgela aku nampa kabar yen Nirmala arep dadi manten. Calon bojone wong saka tangga desa. Bulike sing ngenalake. Nirmala sida ndhisiki aku tenan, lan penggaweyane ana ing sawijining perusahaan swasta kepeksa ditinggal.”

Selain itu Nirmala juga mempunyai sifat yang merasa nyesal dengan pernikahaannya karena orang yang menikahi bukan dari pilihannya sendiri melainkan pilihan dari orang tua, dan Nirmala mempunyai rasa menyesal dengan semua itu.
Hal itu dapat dibuktikan dalam kutipan sebagai berikut :

“Rik, bener awakmu, ngono anggone miwiti surate. Tujune awakmu wis tau gonta-ganti pacar wiwit biyen. Dadi awakmu ngerti piye rasane nresnani. Ora kaya aku. Nganti wis pirang sasi olehku omah-omah, aku ora ngerti apa sejatine aku iki ya tresna marang bojoku.”

Dalam paragraf lain juga dijelaskan tentang penyesalan Nirmala, berikut penjelasannya :

“Rik, wiwite aku ngarep-arep supaya anggonku omah-omah iki bisa nemokake kabagyan. Nanging saya suwe olehku nglakoni, kaya-kaya sing takarep-arep durung bisa dadi kenyataan.”

“Rik, maune aku ngira yen bojoku lan keluargane kuwi kaya awake dhewe. Karepku, anggone ngadhepi lan nyawang panguripan. Tibakne ora. Adoh banget saka angen-angenku. Kolot. Yakuwi tembung sing paling mathuk kanggo ngarani.”

“Coba ta bayangna. Ana ing keluargane bojoku, wong wadon kuwi kudu tansah manut marang wong lanang, ora kena duwe kekarepan dhewe. Tugase mung ngladeni, nglayani, ngleksanakake apa sing diperintahake. Pokoke wong lanang iku raja, lan wong wadon kuwi pelayane…”

“Wis ta Rik, awakmu mesthi kaget weruh aku saiki. Awakku kuru, kumut-kumut, lan kuku-kukuku ireng kena angus merga saben dina srawung karo kuwali….”
Nirmala memang sangat berbakti kepada orang tuanya, dia ingin orang tuanya bahagia walaupun dia sengsara.

Hal itu dibuktikan lewat kutipan sabagai berikut :

“Aku kudu bisa nyenengake wong tuwaku, Rik. Kaya ngapa wae panandhangku, aku kudu sanggup ngadhepi. Anggonku omah-omah kudu langgeng. Aja nganti morat-marit neng tengah dalan. Aku kepingin wong tuwaku sedhih lan tansah mikirake aku….”
“Rik, awakmu ki jan aneh banget ! kandhane Nirmala biyen kae, jan ora padha karo bocah-bocah !.”

Amanah yang dapat diambil dari cerrpen ini adalah dalam belajar kita jangan selalu memburu karir atau hasil, namun kita juga harus memikirkan apa yang akan terjadi setelah kita belajar. Dan berbaktilah kepada orang tua walaupun sepahit apa yang kita rasakan, karena orang tua tidak mungkin menginginkan anaknya sengsara dikemudian hari.

Analisis penokohan dalam cerkak
“SULAH”
Karya : R. Djoko Rembang Kinanthi
Dalam majalah Penjebar Semangat edisi ke 05 hal. 23, 24 dan 43
01 Februari 2003


Jaya Beja adalah pemuda kampung pengembala bebek yang memiliki sifat sombong dan meremehkan hal kecil. Seakan-akan dia menjadi raja di kampungnya, karena dia memiliki bebek yang jumlahnya lebih banyak dari pada yang lain.

Dari penjelasan diatas menerangkan bahwasanya Jaya Beja itu memiliki sifat yang sombong. Hal itu dibuktikan dalam cerkak lewat kutipan sebagai berikut :

“Jaya Beja saya mongkog atine, bombong pikire malah kepara songar, rasane kaya-kaya dadi raja. Bebeke sing biyene cacahe mung seket, saiki dadi rongatus. Bebek-bebek mau diwenehi kanca rakete sing saiki dadi direktur sawijine PMA, saperangan maneh diwenehi Keliek mitrane sing aktif ing organisasi LSM. Saliyane kuwi Jaya Beja nglumpukake bebek duweke sedulur, tangga teparo, kanthi prajanjian bagi hasil.”

Selain sombong, Jaya Beja juga memeiliki sifat yang mudah meremehkan hal yang kecil. Dia yang seharusnya mengembala bebek-bebeknya, malah asyik-asyikan tidur dengan meikmati seglinting rokok. Dia mengenggap bebek-bebeknya sudah mahir, tidakk akan pergi kemana-mana karena ada sulah saktinya.

Hal itu dapat dibuktikan dalam kutipan sebagai berikut :

“Plong…. Ambegan Jaya Beja dadi temata, lungguh sila nglinting rokok. Plonthang wiwit nggloso. Angin wiwit semilir nggawa hawa seger. Jaya Beja rumangsa marem atine, senajan kepicuhan nggiring bebek cacah rongatus, nanging yatane ya bisa ngatasi bot repote. Sulah dipangku, mripate wiwit riyem-riyem, angene gemawang. Bebek iji, abang, biru, soklat pating srawut semrawut. Rokok ing tangane tiba bareng mereme mripat, bareng ilange angen-angen, gambar bebek ijo, bebek abang, bebek biru….soklat.”

Dalam kalimat lain juga dibuktikan tentang sifat Jaya Beja yang suka meremehkan suatu hal kecil yang dapat berakibat besar.

Berikut kalimat yang membuktikan hal tersebut :

“Rumangsa diumbar bebek-bebek mau banjur munggah galeng nasak tanduran, nggeblas ngancas ngetan nglurug papan jembar. Sisih wetan ana krumpulan bebel lagi aring mangan, tanpa taha-taha banjur dilirug. Bebek sumba abang rumongsa cacahe luweh akeh, luweh kendel nrabas bebek-bebek sing lagi podo mangan. Rumangsa ketekan dudu rowange, bebek-bebek mau padha gusar nisih ngiwa. Durung nganti nyosor panga, wis ketekan bebek somba biru, rame njarah pangan, bebek rupa kuning, soklat age nrambul. Ler padha salang tunjang. Wek….wek….wek…wek wek wek. Swarane pating crangap, bebek sing cacahe sitik  sida kesisih senajan telihe isih nglempit.”

Dalam kalimat lain juga digambarkan sifat Jaya Beja yang suka meremehkan hal yang kecil yang bisa berakibat besar. Berikut kalimat tersebut :

“Jaya Beja gragapan, ngecek-ngucek mripat. “Enten napa, Lik, Kok sajake mboten remen atine?,” Jaya Beja plonga-plongo sajak ora nglegewa.”

“Mboten ngoten Lik? Wangsule Jaya Beja sajak ora duwe luput”

“Lho, Lik, bebek- sampeyan niku rak kleru, kudune rak ngerti krumpulane sithik, mesthine ngrompol amor kalih bebek sing kathah, mboten koh malah nyisih, dhewe!, saurane Jaya Beja ngeyel.”

“Jaya Beja saya ngayawara wangsulane, “Alah Lik, bebek pundi mawon rak nggih padha swarane, wek wek, wek wek…..weeeeek.”

“Lik, rumangsa kula nek bebek niku nggih padha mawon, manut sing angon, manut kalih ancase sulah ngalor opo ngidul. Nek sulah dithungake ngalor nggih ngalor, nek ngacung ngidol nggih marak ngidul, kandane Jaya Beja runtut.”

“Jaya Beja ngadeg, mripate mencereng namatake sulahe, pikirane umob semune ora seneng diwelehake Wangsa Sukiya. “Lik, sampeyan kula kandhani, sulah niki dirajah Kaji Krim, ditayuh Mbah Singad, ampuh tenan!” kandhane teges mrebawani.”

“Buktine bebek kula guyup nurut, lha nika bebek sampeyan loro mawon montang – manting! Napa sampeyan sing ndeles niku,” kandhane Jaya Beja sajak maido Wangsa Sukiya.”

“Alah Lik, mbok nggih empon, nika rak urusane bebek kalih bebek, sanes urusane tiyang, wangsulane Jaya Beja sakkepenake.”

“Ora ndadak wangsulan, Jaya Beja mlumpat nghupak ngarah dhadha, sulahe disabetake ngancas sirah. Wangsa Sukiya endha, tanpa tidha-tidha Wangsa Sukiya uga nyabetake sulah sakayange nampani sulahe Jaya Beja. Praakk!! Sulahe Jaya Beja kemintengegengen. Sulah sing dighanta-ghanta sugih daya guna, jebul kalah atos, kalah ampuh tandhing karo sulahe Wangsa Sukiya. Pengangene cures, pepes!.”

“Jaya Beja raine abang ireng, atine ngondhok-ondhok. Durung ilang mangkele krungu bocah bengok-bengok nyeluk jenenge “Lik-lik Bejo, bebek sampeyan mangan endrim, etan kali Lik!.”

Selain itu, Jaya Beja juga memiliki sifat yang percaya terhadap hal-hal yang mistis, dia mempercayai kalau bambu yang dijampi-jampi akan mempermudah dalam mengembala bebek-bebeknya.

Hal itu dapat dibuktikan dalam kutipan sabagai berikut :

“kanggo angon bebek rongatus kuwi, Jaya Beja merlokake gawe sulah saka pring sing pilihan, golek pring temu rose. Sulah digarap dilambari pasa telung dina telung bengi, isih ndadak dirajah Kaji Karim, ditayuh Mbah Singad. Manut keterangane Mbah Singad, sulah pring duweke Jaya Beja kuwi ampuh. “Le……..Ja……. Kowe aja sambarangan migunakake sulah iki, hawane panas mrebawani,” kandhane Mbah Singad marang Jaya Beja.”

Jaya Beja juga memiliki sifat yang gagah yang merasa mampu mengendalikan bebek yang jumlahnya dua ratus itu. Dan dia merasa bangga dengan hal itu.

Hal itu dapat dibuktikan lewat kutipan sabagai berikut :

“esuk kuwi, Jaya Beja mbukak lawang kandhang, bebek rongatus pating brubul metu. Abang, ijo, abang biru, week…..week….week….., rame. Plonthang, rowange Jaya Beja, njegog pindho buntute njlenthar munggah mlayu nggendring ngiring lakune bebek-bebek. Jaya Beja lakune gagah. Tangan kiwa nyangking gojag komplit blangse isi jagung, tangan tengen nggawa sulah diregem kenceng.”

Bukti lain juga terdapat dalam kutipan sebagai berikut :

“Tekan jaba desa bebek-bebek lakune saya rikat, rumangsa entuk hawa padhang papan marik-marik, barisane kocar-kacir, nglerek ngiwa nglerek nengen. Bebek-bebek mau saya tambah ora karu-karuan, bebek somba ijo mlumpat ngiwa dithungi sulah balik nengen, ganti bebek sing disomba abang mlayu ngalor. Jaya Beja ngetungake sulah mlayu ngalor, bebek mlayu ngulon. Durung rampung wis disusul bebek liyane mlayu ngalor, mlayu ngidul, ngalor, ngidul …… suwarane rame weeeeek!......weeeeeek……weeek..weeek…weeek….!!!”

Mbah Singad adalah orang yang memiliki kekuatan spiritual yang bisa merajah sulah Jaya Beja sehingga menjadi sakti. Dan Mbah singad juga halus dalam berkata dan suka menasehati Jaya Beja.

Hal itu dibuktikan dalam kalimat sabagai berikut :

“Manut keterangane Mbah Singat, sulah pring duweke Jaya Beja kuwi ampuh. “Le…Ja… Kowe aja sembaragan migunakake sulah iki, hawane panas mrebawani,” kandhane Mbah Singad marang Jaya Beja.”

Wangsa Sukiya adalah teman Jaya Beja mengembala bebek. Sukiya mempunyai sifat yang gampang emosi, dia tidak mau bebek-bebeknya dikalahkan oleh bebek-bebek Jaya Beja yang lebih banyak.

Hal itu terbukti dalam kalimat sebagai berikut :

“Edan….! Jane bebeke sapa kok diumbar mblarah, jawa angon apa ora, grenenge. Mripate jlalatan ngalor ngidul. Noleh ngulon weroh Jaya Beja turo ngorok, We….setan alas bocah iki! Angon lhakok enak-enak turu angler, aloke Wangsa Sukiya kebak rasa nggondhok.”

“Jaya Beja banjur dicedhaki, “Jo….! Jo. ..! Bejo edan kowe! Angon bebek, kok ditinggal ngorok,” Wangsa Sukiya mbengok sora.”

“Lho piye, Ja! Jane kowe kuwi jawa apa ora, bebek diumbar mblarah ora kaprah, ee…lha kok kowe turu ngiler”, Wangsa Sukiya saya getem-getem.”

“Lho, bebekku ndurung aring olehe mangan, bebekmu nrumbul, mangka bbekmu luwih akeh, rak ya bebekku ora sida golek pangan” Wangsa Sukiya ngomong santak.”

“Jo…bebekmu karo bebekku beda, Jo” Wangsa Sukiya wiwit sulaya, raine nglanges mripate mencereng.”

“Kowe ojo ngawu gawar Jo!... Kabeh bebek mbok gebyah uyah padha, sulake wulu bedha, Le!, telihe beda, silite beda, telek beda!” wangsulane Sukiya ora kalah srogol.”

“Weh…. Lha gene ya genep pikirmu Le, lha kok kowe mung ngadeg pethentheng- pethentheng nyandak sulah, ning bebekmu mblakrak, kocar-kacir” kandhane Wangsa Sukiya melehe.”

“Wangsa Sukiya nggleges wae clathune, “Alah…Ja! Ampuh ora kuwi gumantung bisa nggunakake opo ora!”

“Heh….ayo lek ngono dicoba atos endi! Ampuh endi sulahmu karo sulahku! Aja sok nyepelekake aku, kowe! Wangsa Sukiya nantang wani.”
“Pancen kowe munyuk ora urus, ora tepa-tepa karo kanca sak pangon, Wangsa Sukiya kepeksa misuh-misuh.”

“Ngerti ora digape, atine Wangsa Sukiya kemropok, tangane tengen njupuk endhut dipopokake raine Jaya Beja. Jaya Beja muntap raine dipopok ndhut, tangane tengen nyaut sulah disabetake Sukiya.”

“Wangsa Sukiya tanggap mlumpat mundur, ngendhani karo sumbar. “Iki lho, Ja, nek kowe arep jajal jagone wong sak ngloji.!”
“Ja!, wis katog. . . merem kowe! Titenana yen mbok baleni, tak ajar tenan kowe!” Wangsa Sukiya banjur nglebas lunga, nututi bebeke mlaku ngener urut kali.”

Pada akhir cerita Jaya Beja merasa menyesal atas kesombongannya, dan dikalahkan oleh lawannya yaitu Wangsa Sukiya dengan bebek yang hanya sedikit dan sulah yang tidak dijampi-jampi. Sedang bebek Jaya Beja yang jumlahnya duaratus kini hanya tinggal beberapa saja, yang lainnya mati karena makan endrimyang ada di sungai. Dan bebe-bebek yang masih tersisia kini dibawa pulang oleh Jaya Beja dan dirawat dengan baik.

Hal itu dibuktikan dalam kutipan sebagai berikut :
“Rumangsa wirang Jaya Beja banjur mlayu, sulahe sing sigar mrapat disaut sakecandhake. Playune nunjang palang daya-daya marani bebek-bebeke seng ketok sepisanan mung Plonthang, mlayu ngalor ngidul melet-melet, buntute njlenthar munggah sajak kaya gugup. Neng galengan, ilen-ilen, ler-leran sawah, ning winihan, bebek pathing blesar ana sing sekarat, ana sing mular, ana sing wis lemes, lempe-lempe semampir ing ilen-ilen. Saperangan bebek ijo kejet-kejet mecati, uga bebek sing disumba abang, soklat, kuning rame gumerah wek wek !! …..”

“Jaya Beja thuwowoken, panyawange suwung menagi bebeke sing padha tiwas. Srengenge wiwit lingsir mulas langit kanthi warna jingga, katon endah cengkah karo pikirane Jaya Beja saya peteng buteng. Alon-alon bebek-bebek seng padha tiwas diklumpukake dadi siji, Plonthang panggah jigar ngalor ngidul karo njegog. Banjur bebek sing isih slamet urip digiring mulih. Sulah sing wis sigar mrapat digeret mblaret lemah sadawane dalan. Swarane kemrasak gawe swasana saya gusar goreh.”


Amanah yang dapat diambil dari cerkak diatas yaitu kita tidak boleh sombong, tidak boleh meremehkan hal yang kecil, karena hal yang kecil itu pasti akan menjadi besar kalau kita tidak hati-hati.
Dan janganlah sekali-kali tidak waspada pada suatu hal, karena dari ketidak waspadaan itu akan mengakibatkan dampak buruk pada kita sendiri dan itu akan diserobot oleh orang lain yang lebih kecil dari kita.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar